miércoles, 1 de febrero de 2012

12 de gener del 2012 / EL PUNT AVUI

DECARAALAGALERIA
Mai és tard per ser galerista
MARIA PALAU 

 
           Fidel Balaguer, un galerista enamorat de l’art contemporani JOSEP LOSADA

     “ El comprador d’art sempre guanya ”  

      Miró o Picasso? Picasso.                                          Quina ciutat representa l'art? Nova York.
      Un poeta. Enric Casasses.                                         L'art ha d'estar subvencionat? La subvenció
      Un músic. Benet Casablancas.                                  pública i privada ha de servir per mantenir i
      Triï un segle. El XX.                                                    explicar la nostra història de l'art.
      La seva obra més estimada. Una petita pintura       Per què la gent ha de comprar art? El compra-
      d'Alfons Borrell que vaig comprar el 1979.              dor sempre guanya.
      Una peça que mai no es vendria. El díptic The        Com seria el món sense art? Seria un món
      Fishing Day, de Pedro Paricio.                                  sense problemes i, per tant, sense solucions.


Fidel Balaguer (Sabadell, 1955) és un home amb  un passat. “He  tingut  altres vides”, diu  amb   posat de  dandi  descregut.  La vida  de galerista  li va arribar quan li va arribar, i punt. Que Leo Castelli,  el  gran Leo Castelli,  obrís  la seva galeria amb els 50 anys fets,  alguna  cosa deu voler dir. A Balaguer, la vida de galerista li  va  arribar  sense premeditar-ho gaire. És persona d'impulsos. “Sóc un  inconscient  i  potser un il·lús”, qui ho sap, però l'únic cert és que va decidir obrir  la  seva  galeria el dia que va  veure  penjat  un  rètol  de  lloguer al balcó d'un  pis  de  Consell de Cent.  Hi  va trucar i li van dir que ja l'havien llogat. Un altre  dia   va   veure que  el rètol  seguia allà, i hi va tornar a trucar.  Al   cap de res, ja hi era a dins. Per no saber, no sabia ben bé que Consell   de   Cent  era, i és, el carrer principal de les galeries. Vaja, que no sabia on s'havia ficat.

Perquè Balaguer és d'això que se'n diu “de comarques” i, sense complexos, el seu món mai se  li  va  fer petit lluny de la capital. Petit no, però  sí massa fàcil. I a ell li van els reptes,  i  com  més difícils, millor. “Sempre   en   vull més.” Les  altres  vides?  Moltes, i  gairebé totes  vinculades  a  la comunicació.  Les  mogudes el   fan   trempar, i no   cal dir que la   cultura   sempre li ha anat xiuxiuejant  paraules  d'amor  a  les orelles. Obrir una galeria era aquell etern projecte que  li  ballava pel cap sense trobar-hi res consistent, dins del cap,  que  el  fes aventurar-s'hi. Fins que es  va adonar que  per ser galerista, més que cap, que també, el   que  cal és tenir coratge. I s'hi  va llançar. “O ara o mai.”

L'any 2002 va inaugurar  la  seva prime
ra   galeria a Matadepera,  el  poble on viu, i durant  dues  temporades,  coincidint  amb  els  anys  d'eufòria  econòmica,  les  va muntar de grosses amb  la complicitat   d'aquest  planter  inesgotable  de  creadors que és el Vallès. “L'art sempre  és  local”, exclama, un lema que a  partir del 2004,  i  ja a Consell de Cent, al número 315, continua reivindicant amb un  discurs que desafia els fantasmes que imposen els que s'omplen la boca  d'internacionalització. “Hem  de creure en els nostres artistes per arribar lluny.”

Però una galeria a Matadepera   no   té res a  veure amb una galeria a  Barcelona, i menys al competitiu Consell de Cent. “Vaig tornar a començar de  zero.” No es pensin que li ha estat fàcil fer-ne via. “Fins ara,   he  sigut un  aprenent, i   de   clatellades se n'aprèn força. Durant tot aquest temps, no podia dir que m'ho creia, perquè no sabia ben bé de què anava tot això. Ara sí, ja m'ho crec.”

A aquest galerista que  va anar  a  parar, com aquell qui diu per casualitat, al rovell de l'ou de les galeries barcelonines, “ningú” el coneixia, i ja es poden imaginar que ser de fora té els seus inconvenients en un sector amb tantes sagues de  galeristes de  tota la vida. Balaguer va inaugurar el seu espai amb una exposició insòlita de Luis Antonio de Villena. Primera i última exposició d'aquest  escriptor. I després, aliat amb la creació  artística   contemporània, es  va dedicar en cos i ànima a rastrejar estudis d'artistes, “de  bons artistes”, incomprensiblement sense galeria. Bons artistes com el fotògraf Pere Formiguera o la pintora Dominica Sánchez. Firmes que li han donat   molta   visibilitat  a  la  galeria i, en alguns casos, una embranzida sonada, com així va ser l'aposta que va fer per Pedro Paricio, avui controlat en exclusiva per  una   galeria d'art de Londres, on el veneren. “M'encanta ser una galeria trampolí.” Al món  de l'art, hi ha somnis reals.

El  2009  va   ser   acceptat al club de l'associació Art Barcelona, cosa que volia dir que havia deixat de ser un ningú. I el seu projecte, més  animat  que  mai,  ja s'ha   començat   a   marcar   nous   horitzons.   Reptes   complicadíssims. Utòpics? “En tinc pensades pels col·leccionistes   i   pels   artistes   d'aquí. Què hem fet fins   ara  per cuidar-los? Sol no puc fer res, però si aconsegueixo complicitats, anirem a totes.” I qui avisa...

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario